MTBO

MTBO betyder Mountainbike-Orientering och som ordet säger så är det en gren inom orientering men man använder en cykel, främst en mountainbike, för att komma till kontrollerna istället för att springa. Skillnaden mot vanlig orientering är att det går mycket snabbare och därmed är banorna längre. Man får inte gena utan man är tvungen att hålla sig på stig- och vägnätet. Samtliga stigar och vägar är därför klassificierade utifrån cykelbarheten och framkomligheten. Kontrollerna sitter direkt på stigen eller vägen, vilket gör att de är lättare att hitta, så utmaningen är att göra rätt vägval för att snabbast komma till kontrollpunkten. Hjälm är alltid obligatorisk vid MTBO.

Verksamhet

Örkelljunga FK har en liten men växande skara orienterare som börjat träna och tävla i MTBO, både vuxna och ungdomar. Klubben håller ibland träningar i Örkelljungas närområde samt besöker gärna arrangemang (träningar eller tävlingar) i södra Sverige och Danmark.

Klubben har några enklare kartställ för utlåning till klubbens medlemmar. Kartstället monteras enkelt på styret, kartan fästs på stället så båda händerna kan hålla i styret.

Prova gärna vår enklare MTBO i form av "Skoj på hoj" som du kan köpa i samband med Naturpasset. Det är ett utmärkt sätt att prova denna fartfyllda, roliga gren inom orienteringen!

Vid frågor är ni mycket välkomna att kontakta klubbens MTBO-ledare Sebastian Giese på 0706-942335 eller sebastianfredrik.giese@gmail.com